Projectklas - Ankerschool CSF
Hier uitleg over de ankerscholen:
Ondersteuningsbeleid Cognitief Sterk Functionerende Leerlingen is de opvolger van Project Voorbeeldscholen CSF.
Vanaf september 2023 kende de Vlaamse regering middelen toe aan 20 ankerscholen en het Interuniversitair Expertisecentrum TALENT (KU Leuven) – Ugent en universiteit Antwerpen.
De ankerscholen, waaronder onze basisschool De Krekel werd door de overheid geselecteerd omwille van onze expertise op vlak van onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. De toegekende middelen worden ingezet om de bestaande expertise samen te brengen, voorbeeldpraktijken wetenschappelijk te onderbouwen en verder te verspreiden binnen het Vlaamse onderwijs. Doel is om zoveel mogelijk scholen te ondersteunen in het uitbouwen van een kwaliteitsvol onderwijsaanbod aan cognitief sterk functionerende leerlingen.
Hier de uitleg over de projectklas:
Onze school telt, naast de verrijking in de kleuterschool, 3 projectklassen in de lagere school, wij noemen deze ‘projectklassen’ omdat hier niet met vakken maar met projecten gewerkt wordt. Voor elke graad is een aparte projectklas. Kinderen die in de projectklas zitten, komen elke week één (deel van de) namiddag (of 2 lesuren woensdagvoormiddag) naar de projectklas en missen op dat moment de lessen in hun gewone klas.
Als de leerkrachten in de klas (of ouders thuis) merken dat een leerling nood heeft aan meer uitdaging (dus onvoldoende in de leerzone zit), ondanks de aangeboden opdrachten in de klas en in de leergroepen, wordt dit besproken met de zorgcoördinator. Als er beslist wordt dat alle mogelijke differentiatie al aan bod komt, dan wordt er voorgesteld om in te stappen in de projectklas. Dit kan in eender welk leerjaar, op eender welk moment van het jaar. Bij instap worden ouders uitgenodigd voor een oudercontact (aan het begin of na enkele weken).
In de projectklas wordt gewerkt aan volgende doelen:
Zorgen voor meer welbevinden via een specifiek aanbod
Kinderen brengen heel wat uren op school door. Om te kunnen leren, is het ook belangrijk om goed in je vel te zitten. De projectklas kan hierin een belangrijke rol spelen voor sommige kinderen. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong voelen zich vaak ‘anders’ dan de anderen in hun klas. In de projectklas krijgen ze de kans om met ontwikkelingsgelijken samen te werken. Wat de leerlingen in de projectklas leren, staat los van de gewone leerstof. Dit is de uitgelezen kans om hun leerhonger te stillen. In de reguliere klas ligt het tempo vaak wat lager, in de projectklas is dit anders, dan mag het wat sneller en moeilijker.
Werken aan werkhouding en mindset
Voor de meeste kinderen is het evident dat aan een goede prestatie een inspanning vooraf gaat. Helaas geldt dit niet voor veel leerlingen in de projectklas. Zij wandelen zonder al te veel moeite door hun werk. In de projectklas leren ze doorzetten. We zetten hen aan het werk ‘in de zone van de naaste ontwikkeling’. Dat wil zeggen dat de opdracht wel haalbaar is, maar zeker niet vanzelf gaat. Er is moeite voor nodig om te slagen en dit vaak met vallen en opstaan. Door te werken aan opdrachten die uitdagender zijn ontwikkelen ze heel wat vaardigheden zoals creatief denken, leren reflecteren, leren plannen, onderzoekend leren, samenwerken en daarbij taken verdelen,… De focus ligt dan ook vooral op het proces.
In de projectklas wordt er ook gewerkt aan een groeimindset (psycho-educatie). Net door wat moeilijker opdrachten te maken en te ontdekken dat iets wat eerst onhaalbaar leek, plots wel lukt, krijgen ze meer zelfvertrouwen en ontdekken ze dat je vastbijten in iets en blijven doorgaan met vallen en opstaan efficiënte manieren zijn om verder te geraken. Daarbij leren ze ook omgaan met fouten, dit gebeurt steeds binnen een veilige omgeving samen met de andere kinderen in de projectklas.
Naast de projectklas, wanneer blijkt dat er over de ganse lijn onvoldoende uitdaging is, kunnen kinderen aan jaar overslaan. Dit gebeurt uiteraard steeds in overleg met de directie, zorgcoördinator, ouders, leerkrachten en het kind zelf.